Visuaalisen viestinnän ostajan opas
1.
Sinulla on hyvä olla valmis ajatus siitä, minkä pohjalta suunnittelua lähdetään viemään eteenpäin. Uusitaanko yrityksen koko visuaalinen identiteetti vai tilataanko esimerkiksi vain logouudistus.
|
2.
Pyri määrittelemään sinua palveleva kohderyhmä ja tavoitteet. On tärkeää tietää, mikä kohderyhmääsi puhuttelee ja tehdä sen mukaista visuaalista viestintää. Tässä prosessissa olen tarvittaessa auttamassa Sinua.
|
3.
Molemmille osapuolille on eduksi sopia heti aikatauluista, palkkioista, toimitustavoista, yhteydenpidosta, oikeuksista jne. Näin molemmat tietävät tarkasti mitä ollaan tekemässä ja missä aikataulussa.
|
Yrityksen visuaalinen identiteetti pähkinänkuoressa:
Yrityksen visuaalisen identiteetin muodostavat visuaaliset elementit joita ovat:
- yrityksen logo
- yrityksen typografia (kirjaintyypit)
- yrityksen värimaailma
- yrityksen valokuvamaailma
- yrityksen graafiset kuvituselementit
Tämän lisäksi voidaan määritellä yrityksen äänensävy. Yrityksen äänensävyllä viitataan kaikkeen kirjoitettuun tekstiin olipa sitten kyse verkkosivusta, sosiaalisesta mediasta, sähköposteista tai myyntiesitteista. Tämän lisäksi äänensävy on tapa jolla yritys puhuu sanallisesti.
Yrityksen visuaalisen identiteetin tärkeimmät tehtävät:
1. Parantaa yrityksen tulosta vahvistamalla yrityksen viestiä ja lupausta.
2. Luoda yritykselle uskottavuutta ja tunnistettavuutta oikeassa kohderyhmässä.
3. Erottaa yrityksesi kilpailijoista.
4. Vaikuttaa yrityksen imagoon ja maineeseen.
- yrityksen logo
- yrityksen typografia (kirjaintyypit)
- yrityksen värimaailma
- yrityksen valokuvamaailma
- yrityksen graafiset kuvituselementit
Tämän lisäksi voidaan määritellä yrityksen äänensävy. Yrityksen äänensävyllä viitataan kaikkeen kirjoitettuun tekstiin olipa sitten kyse verkkosivusta, sosiaalisesta mediasta, sähköposteista tai myyntiesitteista. Tämän lisäksi äänensävy on tapa jolla yritys puhuu sanallisesti.
Yrityksen visuaalisen identiteetin tärkeimmät tehtävät:
1. Parantaa yrityksen tulosta vahvistamalla yrityksen viestiä ja lupausta.
2. Luoda yritykselle uskottavuutta ja tunnistettavuutta oikeassa kohderyhmässä.
3. Erottaa yrityksesi kilpailijoista.
4. Vaikuttaa yrityksen imagoon ja maineeseen.
Yrityksen logon suunnittelu
Huolella suunniteltu logo on yksilöllinen, pitkäikäinen, persoonallinen ja selkeä – ajasta ja trendeistä riippumaton.
Yrityksen logoa suunniteltaessa on huomioitava:
1. Hyvässä liikemerkissä kiteytyy koko yrityksen toiminta-ajatus.
2. Logo on yksinkertainen.
3. Logossa on jokin oivaltava idea.
4. Logon on toimittava sekä suurena että pienenä joka tilassa, mediassa ja materiaalissa.
5. Logon on toimittava sekä värillisenä että mustavalkoisena.
6. On mietittävä tarkkaan mitä värejä käytetään ja minkä viestin valitut värit välittävät.
Logo on yrityksen kasvot. Minkälaiset kasvot sinun yrityksesi haluaa?
Yrityksen logoa suunniteltaessa on huomioitava:
1. Hyvässä liikemerkissä kiteytyy koko yrityksen toiminta-ajatus.
2. Logo on yksinkertainen.
3. Logossa on jokin oivaltava idea.
4. Logon on toimittava sekä suurena että pienenä joka tilassa, mediassa ja materiaalissa.
5. Logon on toimittava sekä värillisenä että mustavalkoisena.
6. On mietittävä tarkkaan mitä värejä käytetään ja minkä viestin valitut värit välittävät.
Logo on yrityksen kasvot. Minkälaiset kasvot sinun yrityksesi haluaa?
Yrityksen typografia (kirjaintyypit)
Selkeällä typografialla on suuri merkitys kohderyhmän saavuttamisessa ja kiinnostuksen herättämisessä. Typografia tukee viestiä ja tuo sisältöön sille sopivan merkityksen ja painoarvon.
Hyvä typografia on:
1. Helposti luettavaa ja esteettisesti kaunista.
2. Antaa kerrottavalle asialle halutun arvon.
3. Määrittelee julkaisun laadun ensisilmäyksellä.
Hyvä typografia on:
1. Helposti luettavaa ja esteettisesti kaunista.
2. Antaa kerrottavalle asialle halutun arvon.
3. Määrittelee julkaisun laadun ensisilmäyksellä.
Yrityksen värimaailma
Väreillä on voimakkaita tunteellisia, psykologisia ja kulttuurillisia ulottuvuuksia, jotka voivat auttaa tai estää kommunikointia. Siksi on hyvä tuntea myös väreihin liittyvät mielikuvat.
Värien tehtävät:
- väri informoi
- väri tehostaa/korostaa
- väri yhdistää tai erottaa
- väri tekee tunnistettavaksi
Värien tehtävät:
- väri informoi
- väri tehostaa/korostaa
- väri yhdistää tai erottaa
- väri tekee tunnistettavaksi
Yrityksen valokuvamaailma
Valokuvamaailma tukee yrityksen arvomaailmaa ja persoonaa. Valokuvat määrittelevät sen millaisia tunteita ja mielikuvia yrityksestäsi haluat viestittää.
Miksi valokuva?
1. Valokuvan sisältämän viestin sanoma aukeaa nopeasti yhdellä silmäyksellä.
2. Valokuvan sisältämä viesti muistetaan paremmin (80 % muistijälki) kuin pelkkä sanallinen viesti (20 % muistijälki).
Miksi valokuva?
1. Valokuvan sisältämän viestin sanoma aukeaa nopeasti yhdellä silmäyksellä.
2. Valokuvan sisältämä viesti muistetaan paremmin (80 % muistijälki) kuin pelkkä sanallinen viesti (20 % muistijälki).
Yrityksen graafinen ohjeisto
Kun yrityksen visuaalinen identiteetti on suunniteltu, on vuorossa yrityksen graafinen ohjeisto. Yrityksen tulee hyödyntää johdonmukaisesti visuaalisen ilmeen ohjeistusta kaikissa materiaaleissaan jotta yrityksestä muodostuu yhtenäinen kuva.
Kun yrityksen visuaalinen identiteetti on tehty on helppo siirtyä muihin markkinointimateriaaleihin kuten verkkosivuihin, lomakkeistoon, Facebook-mainontaan yms.
Milloin uudistaa yritysilme?
Yrityksen visuaalisen identiteetin elementit säilyvät elinvoimaisina noin 5-8 vuotta, minkä jälkeen niitä on aika päivittää koska ajat muuttuu: Ihmisten tapa ja kyky lukea viestejä muuttuu.