INTOVISUALS – VISUAALISEN VIESTINNÄN SUUNNITTELUA
  • ETUSIVU
  • PALVELUT/HINNAT
  • TYÖNÄYTTEET
  • SUOSITUKSET
  • CV
  • YHTEYS
  • OSTAJAN OPAS
  • Blogi
INTOVISUALS-blogi

Mitä visuaalinen suunnittelija tekee ja mitä se maksaa?

12/9/2019

0 Comments

 
Picture
Oma työpöytäni Länsi-Herttoniemen työhuoneella.
"Eikös tuo ole vartin homma kun olet niin luova?"
Palvelun ostaminen voi olla hankalaa jos ei tiedä mitä ostaa. Siksi onkin tärkeää, että visuaalisen suunnittelun ostaja ja tekijä kohtaavat ja ymmärtävät toisiaan.

Mitä visuaalinen suunnittelija tekee?
Visuaaliset suunnittelijat eivät tee pelkkää kaunista pintaa vaan ovat alansa asiantuntijoita tavoitteenaan tehdä maailma toimivammaksi, helpommin hahmotettavaksi ja viihtyisämmäksi. Visuaalisen suunnittelun avulla jaetaan tietoa, opastetaan oikeaan suuntaan ja mm. herätetään tunteita. Suunnittelutyön onnistuminen edellyttää taustatutkimusta, tavoitteiden ymmärtämistä, ideoiden ja tiedon rajaamista, jäsentelyä ja korjaamista. Kaikkien ratkaisujen tulisi olla perusteltavissa asiakkaalle. Tämän lisäksi suunnittelijan täytyy tuntea ohjelmistot, formaatit sekä painotekniikat ja ymmärtää brändistä ja markkinoinnista.

Mistä työn hinta koostuu?
Visuaalisessa suunnittelussa maksetaan mm. laadusta, yksilöllisyydestä ja osaamisesta.  Hinnoittelu koostuu erilaisista työvaiheista, kuluista ja kustannuksista. Eri työvaiheita ovat, varsinaisen visuaalisen suunnittelutyön/ideoinnin lisäksi, mm. toimeksiantajan kanssa käytävät neuvottelut, konsultointi, aineiston kokoaminen, korjaukset, printit ja painovalmiin materiaalin lähettäminen.
Ammattitaidon ja osaamisen lisäksi kuluja ja kustannuksia tuovat mm. työhuone, sähkö- ja puhelinkulut, työvälineet, tietokone, oheislaitteet, ohjelmistot, materiaalikulut, ammattikirjallisuus, ennakkoverot sekä lakisääteiset eläkemaksut. Kaikki edellä mainitut kulut ovat suuri erä maksuja, jotka sisältyvät työn hinnoitteluun.

Visuaalinen suunnittelija luo lisäarvoa asiakkaalleen
Hyvän suunnittelun taustalla on aina suuri määrä taustatyötä. Hyvä suunnittelija ei tyydy luomaan kaunista ulkoasua vaan haluaa varmistaa, että ratkaisut johtavat asiakkaan menestykseen synnyttämällä kiinnostuksen ja toiminnan asiakkaan tuotetta tai palvelua kohtaan. Visuaalisen suunnittelijan vastuulla on typografian, värien, valokuvamaailman sekä graafisten elementtien avulla luoda mielenkiintoista ja oikeaa kohderyhmää puhuttelevaa sisältöä asiakkaan bisneksen edistämiseksi.


Hyvä visuaalinen suunnittelu on:
  • mielenkiintoista ja inspiroivaa
  • luovaa, koska asiakkaan tarpeet on aina yksilölliset
  • vastaa kohderyhmän tarpeisiin ja on tarkoituksenmukaista
  • helpottaa ja selkeyttää elämäämme
  • avaa viestin sisällön ja rakenteen
  • on rehellistä, eikä lupaa liikoja
  • on esteettistä ja luo mielihyvää

Oma hinnastoni näyttää seuraavalta:
LOGON SUUNNITTELU (kilpailija-analyysi, kaksi logoehdotusta, muutokset, viimeistely)
395 € (jpeg-, png-, eps- ja pdf-formaatit)

YRITYSIDENTITEETTI (värimaailma, typografia, valokuvatyyli)
495 € (sisältää: graafinen ohjeistus)

VERKKOSIVUT (design, värit, typografia, koodaustyö, kuvankäsittely)
alk. 1150 €  (
Kotisivut suunnitellaan avaimet käteen -periaatteella pöytäkoneille, kannettaville, tableteille ja älypuhelimille soveltuviksi ja responsiivisiksi.)

KÄYNTIKORTTI (design, värit, typografia, PDF-painoaineisto)
115 € (yksi- tai kaksipuoleinen)

WORD-POHJA (design, värit, typografia, avoin tiedosto)
155 € (1-3 sivua)

POWERPOINT-POHJA (design, värit, typografia, avoin tiedosto)
155 € (1-4 sivua)

ESITETAITTO (design, värit, typografia, PDF-painoaineisto)
155 € (1-2 sivua)

LEHTI-ILMOITUS (design, värit, typografia, PDF-painoaineisto)
125 €


(Tuntilaskutukseni on 60 € + Alv 24 %. Avoimet taittotiedostot: indesign, illustrator, photoshop eivät kuulu hintoihin. Niiden osto on mahdollista ja niistä laskutetaan erikseen 30 % tehdyn työn kokonaiskustannuksista.)


Visuaalisen suunnittelun työvaiheet:
  1. Tapaamme toimeksiantopalaverissa. Sovitaan yhdessä uusitaanko esimerkiksi yrityksen koko visuaalinen identiteetti vai tehdäänkö pelkkä logouudistus. Myös kilpailija-analyysi on hyvä tehdä tässä vaiheessa.

  2. Määritellään yhdessä kohderyhmä (segmentti), yrityksesi erilaistava tekijä (positiointi) sekä tavoite. On tärkeää tietää, mikä kohderyhmääsi puhuttelee ja tehdä sen mukaista visuaalista viestintää.

  3. Sovitaan heti aikatauluista, budjetista, toimitustavoista, yhteydenpidosta, oikeuksista jne. Näin molemmat tiedämme tarkasti mitä ollaan tekemässä ja missä aikataulussa.

  4. Ideointivaihe/konkreettinen suunnittelutyö. Suunnittelutyön onnistuminen edellyttää taustatutkimusta, tavoitteiden ymmärtämistä sekä ideoiden luomista ja rajaamista. Määritellään mm. typografia, värit, valokuvamaailma, graafiset elementit...

  5. Visuaalisen idean/konseptin esitteleminen. Tapaamme palaverissa jossa esittelen visuaalisen viestinnän ratkaisut.

  6. Korjaukset/muutokset/viimeistely/painovalmiit materiaalit ja formaatit. Valmiiden materiaalien toimitus asiakkaalle.

  7. Tuloksen arviointi = asiakas antaa palautteen toimenpiteistä, ulkoasusta ja käytettävyydestä. Seuraan miten toteutetut markkinointitoimenpiteet ja aineistot toimivat ja kehitän niitä saavuttaaksemme parhaat tulokset.

-Henri Häkkinen

Tekstin tukena on käytetty Sitä saa mitä hankkii sekä Kerningistä kaakkoon – Graafisen suunnittelun jäljillä -teoksia.
OTA TÄSTÄ YHTEYTTÄ »
0 Comments



Leave a Reply.

    Picture
    Kirjoittaja
    Kirjoittaja on visuaalisen viestinnän suunnittelija ja yrittäjä.


    Blogiarkisto
    1. Mitä visuaalisen viestinnän suunnittelija tekee ja mitä se maksaa?

    2. Mikä on yrityksen visuaalinen identiteetti?

    3. Muutama sana tekijänoikeuksista


    LINKEDIN-PROFIILINI »
Etusivu    |    Palvelut/hinnat  |   Työnäytteet   |    Suositukset   |    CV   |    Yhteys   |    Ostajan opas   |    Blogi   |    Tietosuojaseloste


Copyright © 2020 Intovisuals Oy – visuaalisen viestinnän suunnittelua   |   
044 283 6156  |  henri.hakkinen@intovisuals.fi
  • ETUSIVU
  • PALVELUT/HINNAT
  • TYÖNÄYTTEET
  • SUOSITUKSET
  • CV
  • YHTEYS
  • OSTAJAN OPAS
  • Blogi