"Eikös tuo ole vartin homma kun olet niin luova?"
Palvelun ostaminen voi olla hankalaa jos ei tiedä mitä ostaa. Siksi onkin tärkeää, että visuaalisen suunnittelun ostaja ja tekijä kohtaavat ja ymmärtävät toisiaan. Mitä visuaalinen suunnittelija tekee? Visuaaliset suunnittelijat eivät tee pelkkää kaunista pintaa vaan ovat alansa asiantuntijoita tavoitteenaan tehdä maailma toimivammaksi, helpommin hahmotettavaksi ja viihtyisämmäksi. Visuaalisen suunnittelun avulla jaetaan tietoa, opastetaan oikeaan suuntaan ja mm. herätetään tunteita. Suunnittelutyön onnistuminen edellyttää taustatutkimusta, tavoitteiden ymmärtämistä, ideoiden ja tiedon rajaamista, jäsentelyä ja korjaamista. Kaikkien ratkaisujen tulisi olla perusteltavissa asiakkaalle. Tämän lisäksi suunnittelijan täytyy tuntea ohjelmistot, formaatit sekä painotekniikat ja ymmärtää brändistä ja markkinoinnista. Mistä työn hinta koostuu? Visuaalisessa suunnittelussa maksetaan mm. laadusta, yksilöllisyydestä ja osaamisesta. Hinnoittelu koostuu erilaisista työvaiheista, kuluista ja kustannuksista. Eri työvaiheita ovat, varsinaisen visuaalisen suunnittelutyön/ideoinnin lisäksi, mm. toimeksiantajan kanssa käytävät neuvottelut, konsultointi, aineiston kokoaminen, korjaukset, printit ja painovalmiin materiaalin lähettäminen. Ammattitaidon ja osaamisen lisäksi kuluja ja kustannuksia tuovat mm. työhuone, sähkö- ja puhelinkulut, työvälineet, tietokone, oheislaitteet, ohjelmistot, materiaalikulut, ammattikirjallisuus, ennakkoverot sekä lakisääteiset eläkemaksut. Kaikki edellä mainitut kulut ovat suuri erä maksuja, jotka sisältyvät työn hinnoitteluun. Visuaalinen suunnittelija luo lisäarvoa asiakkaalleen Hyvän suunnittelun taustalla on aina suuri määrä taustatyötä. Hyvä suunnittelija ei tyydy luomaan kaunista ulkoasua vaan haluaa varmistaa, että ratkaisut johtavat asiakkaan menestykseen synnyttämällä kiinnostuksen ja toiminnan asiakkaan tuotetta tai palvelua kohtaan. Visuaalisen suunnittelijan vastuulla on typografian, värien, valokuvamaailman sekä graafisten elementtien avulla luoda mielenkiintoista ja oikeaa kohderyhmää puhuttelevaa sisältöä asiakkaan bisneksen edistämiseksi. Hyvä visuaalinen suunnittelu on:
Oma hinnastoni näyttää seuraavalta: LOGON SUUNNITTELU (kilpailija-analyysi, kaksi logoehdotusta, muutokset, viimeistely) 395 € (jpeg-, png-, eps- ja pdf-formaatit) YRITYSIDENTITEETTI (värimaailma, typografia, valokuvatyyli) 495 € (sisältää: graafinen ohjeistus) VERKKOSIVUT (design, värit, typografia, koodaustyö, kuvankäsittely) alk. 1150 € (Kotisivut suunnitellaan avaimet käteen -periaatteella pöytäkoneille, kannettaville, tableteille ja älypuhelimille soveltuviksi ja responsiivisiksi.) KÄYNTIKORTTI (design, värit, typografia, PDF-painoaineisto) 115 € (yksi- tai kaksipuoleinen) WORD-POHJA (design, värit, typografia, avoin tiedosto) 155 € (1-3 sivua) POWERPOINT-POHJA (design, värit, typografia, avoin tiedosto) 155 € (1-4 sivua) ESITETAITTO (design, värit, typografia, PDF-painoaineisto) 155 € (1-2 sivua) LEHTI-ILMOITUS (design, värit, typografia, PDF-painoaineisto) 125 € (Tuntilaskutukseni on 60 € + Alv 24 %. Avoimet taittotiedostot: indesign, illustrator, photoshop eivät kuulu hintoihin. Niiden osto on mahdollista ja niistä laskutetaan erikseen 30 % tehdyn työn kokonaiskustannuksista.) Visuaalisen suunnittelun työvaiheet:
Tekstin tukena on käytetty Sitä saa mitä hankkii sekä Kerningistä kaakkoon – Graafisen suunnittelun jäljillä -teoksia.
0 Comments
Leave a Reply. |
Kirjoittaja
Kirjoittaja on visuaalisen viestinnän suunnittelija ja yrittäjä. Blogiarkisto
1. Mitä visuaalisen viestinnän suunnittelija tekee ja mitä se maksaa? 2. Mikä on yrityksen visuaalinen identiteetti? 3. Muutama sana tekijänoikeuksista |